Wist-je-datjes....

Wist je dat...

• ... patiënten hier kort na de operatie een borreltje cognac krijgen? Het zou goed zijn voor de vasoconstrictie, en dus helpen tegen het nabloeden... Je ziet, alle redenen zijn goed om te drinken.
  • ... je hier ook voor blikjes en plastic flessen statiegeld terugkrijgt? Dus niet enkel voor glas, zoals bij ons. Dit maakt dat een blikje op straat achterlaten niet vervuilen is, maar 'ontwikkelingswerk'. Een dakloze raapt het dan wel op en krijgt er 0,15€ voor!
  • ... buschauffeurs hier niet in elkaar geslagen worden? Ze zitten relaxed in hun stoel, geld zichtbaar en klaar om gesteeld te worden.Maar dat gebeurt niet. Er wordt hier trouwens ook niet zwart gereden.
  • ... diezelfde bussen ontzettend stipt zijn? Je kan er je klok op gelijk zetten.
  • ... het altijd behoorlijk stil is op openbare plaatsen? De grote markt, de bussen en treinen... altijd stilletjes. Dit leidt tot de practical joke onder Erasmus-studenten. Als er iemand 'luid' is, zeggen we spontaan: 'Sssshhht, you don't do that! We're in Finland!'

Zinloze cijfers

• oppervlakte van Turku: 306,4 km²
  • minimum temperatuur (2007): -25,1°C
  • maximum temperatuur (2007): 28,8°C
  • aantal inwoners in Turku: 175.286
  • aantal auto's in Turku: 76.044
  • aantal mensen tewerkgesteld in de gezondheidssector: 13042 (op 76270 werkenden)
  • aantal bezoeken aan de huisarts (2007): 329.745
  • over het aantal dronken inwoners van Turku vond ik helaas geen cijfertjes...