Vappu

De oorsprong van Vappu is terug te vinden bij de Vikingen. Vappunaatto (30/04) is(/was) de nacht waarop de grens tussen leven en dood vervaagt...

Ondertussen is er van de oorspronkelijke betekenis uiteraard niet veel meer overgebleven. In Finland betekent Vappu twee dingen. Enerzijds viert men de lente. Finnen zijn blij dat de zon schijnt, de temperatuur aangenaam is, en dat op zich is al een reden voor een feestje.

De tweede betekenis van Vappu, is voor studenten. Alle studenten aan hogescholen en universiteiten kunnen een nette witte hoed krijgen. Vappunaatto en Vappu zelf (1 mei) zijn de enige dagen dat ze de hoed mogen dragen, en dat doen ze dan ook met trots: eerstejaarsstudenten, of bejaarden... Iedereen draagt zijn witte hoed.

Op Vappunaatto wordt er bij elkaar gezeten in de parken en langs de rivier. Er wordt gedronken, en gedronken, en ... gedronken. Tot laat in de nacht.

Op Vappu zelf gaat iedereen picknicken in de parken. Iedereen neemt wat eten mee, dat je dan met z'n allen gezellig opeet.

Foto's van mijn Vappunaatto: klik hier.

sarah

hoi hoi
tziet er daar precies een toffe bende uit.
kan ni wachte om zelf met erasmus mee te kunnen.
wat is er ondertussen zoal allemaal gebeurd int jrk?
niet veel eigenlijk, buiten dat ik met de rolstoel heb mogen rondrijden in walibi. De Tim heeft namelijk tijdens de voetbal sich teveel late gan. Hij heeft een week in de gips gezete. Maar nu springt hij weeral vrolijk rond. Voor de rest gaat alles zijn gewone gangetje. tot terug in belgië alhoewel ik mij kan voorstelle dat je liever in finland blijft. doei

Sara (van den Dimi é)

Hello!

zoals gezegd heb k mij is geïnformeerd over wa er allemaal in de konijnepijp te doen is in juni en het antwoord is: niks! Maar den 1ste juli ist wel BBQ en jungle-td! Dus da ook al iets é!

amuseer u nog!

xsarax

Ikke zelf

geen feest in de konijnenpijp in juni!!!??? Manman, ik kon al bijna naar de spoedgevallen met hartkloppingen!!!
allez, dan houden we al een gaatje vrij op den eerste juli é ;-)